Aktuality

15. 11. 2019

Deň boja za slobodu a demokraciu - otváracie hodiny

  Oznamujeme návštevníkom, že dňa 17. novembra 2019 bude...

Čítaj viac >

15. 11. 2019

VÝSTAVA: Žiara zhasnutého neónu

Vernisáž výstavy sa uskutočnila 14. 11. 2019 o 17:30 hod.

Čítaj viac >

14. 11. 2019

DVOJVÝSTAVA: Vtedy na Východe, vtedy na Západe, Samizdat v boji za slobodu, Plagáty z novembra 1989

                                          Sprístupnenie...

Čítaj viac >

Staromestská radnica ukrýva Feďkovičov skvost

Nikolaj Feďkovič je autorom nadrozmerného unikátu pred staromestskou sobášnou sieňou

 

„Vždy do obrazu dávam všetko, čím práve žijem.“

 

V budove staromestského úradu, pri vstupe do sobášnej siene, zdobí stenu skvostné dielo Nikolaja Feďkoviča s názvom Rodina. Olejomaľba z roku 1987, s rozmermi 4 x 2,5 metra, patrí k unikátom, ktoré úrad ukrýva. Návštevníci často prejdú okolo bez toho, aby si uvedomili, o aký výnimočný umelecký výstup ide. Samotný autor sa prišiel na svoju „Rodinu“ pozrieť po neuveriteľných 31 rokoch a bolo to emotívne stretnutie.

Múzeum Vojtecha Löfflera

Nikolaj Feďkovič stál naposledy pred svojím obrazom v roku 1988. Následne totiž strávil istý čas v Dánsku, pôsobil ako riaditeľ ŠÚV, čiže ako vraví, bol v plnom pracovnom nasadení a v roku 1989 emigroval. Veľmi rád preto prijal pozvanie Múzea Vojtecha Löfflera a prišiel porozprávať podrobnosti o svojom unikátnom veľkorozmernom obraze.

 

Opozícia voči obrazu ho neovplyvnila

 

Pri pohľade na obraz pôsobil umelec mimoriadne spokojne.

„Je to pre mňa prekvapujúce, pretože som mal v pamäti množstvo detailov, ktorým som sa v rámci obrazu venoval a hovoril som si, že som to mohol urobiť jednoduchšie. Zisťujem však, že je tu všetko v poriadku. Bol som na seba zbytočne prísny. (Smiech.) Spomínam si však, že v tom čase vznikla voči tomuto dielu celkom silná opozícia. Išlo o skupinu ľudí, ktorí vyznávali a stale vyznávajú abstrakciu a dekoratívne umenie. Tým smerom však šli všetci umelci a ja som si vždy išiel svojou cestou a bol som presvedčený o tom, že to, čo robím, je správne. Teraz si potvrdzujem, že som nerobil chybu. Som s dielom spokojný, hoci si spomínam, že muselo byť vytvorené pomerne rýchlo,“ vyznal sa nám výtvarník, ktorý dal obrazu názov Rodina. Ide o tému, ktorá mu je blízka celý život.

Bola vyhlásená verejná súťaž, ktorej sa zúčastnili viacerí výtvarníci. Vytvorila sa však akási čudná atmosféra, keďže pôvodne malo byť dielo umiestnené v obradnej sieni kdesi na čele a odrazu došlo k zmene a obraz chceli umiestniť niekde na chodbu do tmavého kúta. Našťastie zasiahol architekt Pavol Merjavý, ktorého si osobne ako profesionála veľmi vážim, a vďaka nemu sa dielo osadilo tu do foyeru. Má optimálne svetlo, je k nemu prístup, nie je zastavané sedačkami. Interne som stotožnený s tým, že je to práve tu. V sobášnej sieni by mohlo pôsobiť trošku násilne, tu to vnímam len ako nenásilné navodenie do témy rodiny ako symbolu rodinného hniezda.“

Múzeum Vojtecha Löfflera

Stredobodom obrazu sú matka s deťmi.

„Otec sa len motá v pozadí.(Úsmev.) Matka sa možno trochu podobá na moju manželku, ale môže byť rozpoznateľná aj v dcére... U mňa to väčšinou býva aj v iných dielach, že keď určitý čas trávim s istými ľuďmi, na nejaké typy sa zameriam a ´použijem´ ich. Nikdy to však nie je úplný portrét.“

 

Ovplyvnený secesiou

 

Dielo zdobí aj množstvo prírodných motívov. Botanicky sa podľa N. Feďkoviča nedajú zaradiť či rozpoznať, no ako vraví, dlhý čas mal ateliér v Prahe na Parížskej ulici 10 a bol silne poznačený obklopením secesných prvkov. Navyše vždy miloval čaro vitráží a byzantské umenie.

Na obraze môžeme identifikovať aj špičku strechy domčeka i východoslovenskú krajinu v podobe roviny a hôr. „V tom čase som totiž kúpil v Košiciach starý dom a prerábal som ho a pristavoval, aby sme ako rodina mali spoločnú strechu nad hlavou, takže som tou témou intenzívne žil.“ Pri pozornom pohľade však objavíte aj portál rodinného divadielka s hračkami, ktoré má umelec v ateliéri. „Vždy do obrazu dávam všetko, čím práve žijem.“

Múzeum Vojtecha Löfflera

Farebnosť diela je ladená do oranžova, pre zvýraznenie pocitu tepla rodinného krbu. Obraz autor namaľoval v školskom ateliéri v Rotunde.

 

Andrea BERCIK

 

 

 

Späť na zoznam článkov

©2019 Múzeum Vojtecha Löfflera | Všeobecné vyhlásenie | Design by SIXNET