Aktuality
15. 12. 2020
V Múzeu Vojtecha Löfflera sa v decembri predstavujú traja výtvarníci z rodiny Blažovcov
3 František Blažo: Nejasná správa Marko Blažo:...
Čítaj viac >Plató Creative Clash - REDEFINITION
Plató Creative Clash - REDEFINITION
Sprístupnenie výstavy: 15. októbra 2020
Výstavný kurátorský projekt Miloslavy Hriadelovej je úvahou o budúcnosti módy a nutnosti prehodnotenia jej vývoja v rámci výrobných procesov, komunikácie, dopadu na životné prostredie a život človeka. Tri inštalácie a videofilm ponúkajú tri redefinované prístupy: Trash Coutoure s Noémi Bráz je o upcyklácii a návrate tradičných remeselných techník, ako je tkanie a vypletanie vo forme moderného odevného artefaktu. Body Moody dizajnérky Kateřiny Rydlovej /ČR/, predstavuje oblečenie, ktoré patrí do kategórie design health a pomáha odstrániť bolesť. Projekt študenta ateliéru šperku na VŠVU Viktora Kováča je o virtuálnej a rozšírenej realite v spojení s digitálnym priestorom a remeslom. Projekt vznikol s podporou Mesta Košice a Fondu na podporu umenia.
Sprievodným podujatím budú prezentácia Viktora Kováča, ateliér s návrhárkou Noémi Bráz, na ktorom sa naučíte základy vypletania odevu a vyrobíte si vypletaný kúsok odevu.
Výstava potrvá do 29. 11. 2020.
Panoramatická prehliadka výstavy: PLATÓ CREATIVE CLASH: REDEFINITION - klik
TLAČOVÁ SPRÁVA
Výstava PLATÓ CREATIVE CLASH - REDEFINITION
/Móda po COVIDE e/
15. 10. – 22. 11. 2020
Výstavný kurátorský projekt Miloslavy Hriadelovej je úvahou o budúcnosti módy a nutnosti prehodnotenia jej vývoja v rámci výrobných procesov, komunikácie, dopadu na životné prostredie a život človeka. Tri inštalácie a videofilm režisérky Soni Vojtekovej, absolventky filmovej fakulty Akadémie Umení v Banskej Bystrici, ponúkajú tri redefinované prístupy:
1. Moody body heating system – Kateřina Rydlová /ČR/
Kateřina Rydlová je produktová a priemyselná dizajnérka so zameraním na design help a design medical. Zaoberá sa integráciou nových technológií a smart materiálov do odevu a predmetov bežnej spotreby, tak aby ich ovládanie bolo jednoduchšie, jasnejšie a komfortnejšie. Moody body heating system je funkčné body, ktoré má vďaka kovovým vláknam vyhrievané plochy v miestach bolesti.
Prototypy mali premiéru na DESIGNBLOKU v Prahe v októbri 2020. A na konečnom produkte sa chce dizajnérka inšpirovať pripomienkami skutočných žien, s ktorými komunikuje na svojej stránke katerinarydlova.com v rubrike: Ako to máš ty?
Cieľom je nájsť rovnováhu medzi inovatívnym, estetickým, funkčným a užívateľsky prívetivým riešením. Prototypy by chcela dokončiť ešte koncom roku a pred výrobou ešte prebehne fáza rozsiahleho testovania na dobrovoľníčkach.
2. Utkané z odpadu – Noémi Bráz /HU/
„Najlepšie inovácie sú niekedy návratom k starej ceste.“
Inštalácia prác letného tvorivého workshopu zameraného na upcykláciu a návrat remeselnej techniky vypletania a ručného tkania.
Noémi Bráz /Budapešť/, absolventka Akadémie umení v Budapešti patrí k novej vlne maďarských návrhárov, korene má na Slovensku a tvorí pod značkou NOEN Design. Jej tvorbu charakterizuje fúzia remesla a novej estetiky. Rada experimentuje s pleteninami, štruktúrami materiálu, siluetami a kontrastnými farbami a jej kolekcie vznikajú v limitovaných edíciách s vysokým podielom ručnej práce. Témou letného workshopu bola upcyklácia technikou tkania a prepletania. Deväť modelov, na ktorých pracovali pod vedením návrhárky stredoškoláčky, vzniklo z odstrižkov a zvyškov látok z jej ateliéru. Inšpiračným zdrojom boli techniky vypletania z etnických odevov Severnej Ameriky, Mongolska a Afriky a ich reinterpretácia v súčasnom odeve.
Námetom letného workshopu Večernej školy módy v akadémii ROVÁS bola upcyklácia, čiže premena odpadového alebo už nepotrebného materiálu na nové výtvory technikou tkania a prepletania. Viedla ho Noémi Bráz, ktorá patrí k novej vlne maďarských návrhárov. Jej korene siahajú na Slovensko. Tvorí pod značkou NOEN Design. Deväť modelov, na ktorých pracovali účastníčky kurzu – budúce návrhárky, sa zrodilo z odstrižkov a zvyškov látok v jej ateliéri. Inšpiračným zdrojom boli techniky vypletania z etnických odevov Severnej Ameriky, Mongolska a Afriky, cieľom ich reinterpretácia v súčasnom mestskom oblečení. Inštaláciu dopĺňa video čerstvej absolventky filmovej fakulty Akadémie umení v Banskej Bystrici Sone Vojtekovej.
Podľa Global Fashion Agendy z kodanského summitu 2019, ak neobmedzíme spotrebu a výrobu, v roku 2030 vyprodukujeme 102 miliónov ton tkanín. Iba jedno percento z tohto „deadstocku“ čiže ležiaku dokážeme zrecyklovať. Jednou z ciest ako k tomu prispieť je tkanie a spracúvanie textilného odpadu. Najlepšie inovácie súčasnosti bývajú zavše návratom k myšlienkam minulosti.
3. ANONYM – Inštalácia Viktora Kováča, študenta VŠVU
Inštalácia je multimediálny zážitok. Autor skúma fenomén masky ako šperku a jej historické súvislosti. Pracuje s tradíciou textilnej výšivky vo vzťahu k digitalizácii tváre prostredníctvom technológie rozšírenej reality = Face Filtre na Instagrame. Krížikovú výšivku na plátne prirovnáva k pixelom na obrazovke.
V inštalácii môžete vidieť ručne vyšívané tvárové masky a interaktívne QWER odkazy smerujúce na Face Filtre na sociálnej sieti Instagram, ktoré si môžete “obliecť“ prostredníctvom vlastného mobilu. Tieto digitálne filtre priamo odkazujú na vyšívané artefakty, ktoré uvidíte v inštalácii pred sebou. Autor pracuje aj s otázkou osobnej ľudskej identity, ktorá je relativizovaná digitálnymi maskami našej doby. Každý sa stáva každým, a teda nikým. ANONYM.
Kurátorka výstavy: Miloslava Hriadelová - vedie ROVÁS Večernú školu módy, ktorá je neformálnou vzdelávacou platformou, vznikla pri umeleckej akadémii občianskeho združenia ROVÁS z potreby podchytiť študentov gymnázií, alebo iných ako umeleckých škôl, ktorí sa pripravujú na štúdium módneho dizajnu. K spolupráci si prizýva profesionálov z oblasti módy. Miloslava Hriadelová je zároveň aj kurátorkou projektu PLATÓ CREATIVE CLASH – platformy mapujúcej inovatívne prístupy a umelecké presahy v móde.
Projekt vznikol za podpory Mesta Košice, Creative Industry a Fondu na podporu umenia.
Autorka textu: Miloslava Hriadelová
ANONYM
-
Inštalácia - multimediálny zážitok študenta VŠVU odboru šperk Viktora Kováča. Autor skúma fenomén masky ako šperku a jej historické súvislosti. Pracuje s tradíciou textilnej výšivky vo vzťahu k digitalizácii tváre prostredníctvom technológie rozšírenej reality = Face Filtre na Instagrame. Krížikovú výšivku na plátne prirovnáva k pixelom na obrazovke.
-
Digitálna realita môže podľa autora formovať samotnú podstatu reality. Digitalizácia neprináša iba transformáciu fyzickej módy do online priestoru, ale práve naopak vytvára úplne nový formát – nezaťažený materiálom a výrobou.
-
Vyskúšajte si ako funguje:
Stiahnite si do smartfónu aplikáciu s čítačkou QR kódov alebo kliknite na odkaz pri jednotlivých fotkách masiek a oblečte si ich na vlastnú tvár.