Aktuality

15. 10. 2020

Oznam: Zmena programu - AKTUALIZÁCIA

Múzeum Vojtecha Löfflera oznamuje svojim priaznivcom, že vzhľadom na...

Čítaj viac >

12. 10. 2020

Plató Creative Clash - REDEFINITION

  Plató Creative Clash - REDEFINITION Sprístupnenie výstavy:...

Čítaj viac >

11. 10. 2020

Michal Machciník - WUNDERKAMMER

  Michal Machciník - WUNDERKAMMER Vernisáž výstavy:...

Čítaj viac >

DIGITÁLNA PREHLIADKA MÚZEA

Na Bankove, olej, plátno, 1933

Július Jakoby (1903-1985)

 

Múzeum Vojtecha Löfflera

 

Milí priaznivci Múzea Vojtecha Löfflera,

vzhľadom k súčasnej situácii, kedy nie je možné nás navštíviť, Vám budeme približovať zaujímavé, známe aj menej známe diela a predmety zo zbierkového fondu nášho múzea aspoň takýmto spôsobom.

Ako prvé Vám prinášame signifikantné dielo zbierky – olejomaľbu na plátne s názvom Na Bankove od Júliusa Jakobyho. Rozmerovo komornejšie dielo (47 x 53,5 cm) nám prináša pohľad na troch priateľov – umelcov, tráviacich voľný čas v obľúbenej oddychovej oblasti Košíc, akúsi “momentku“ zo začínajúceho sa leta, o čom svedčí datovanie v ľavom hornom rohu 1933. VI. 15.

Koho teda vidíme? Vľavo hore, akoby v polosede, s podoprenou rukou je Vojtech Löffler, vpravo hore samotný autor a vpravo dole v kresle s drobnou postavou a s knihou (alebo skicárom) v rukách Ľudovít Feld. Strednú časť plátna zaberajú dve ženské postavy, vtedajšie partnerky umelcov. Všetky postavy na plátne sa pozerajú na diváka, čím nás vťahujú do uvoľnenej, trochu rozpustilej nálady, o čom svedčí nielen podoprená ruka V. Löfflera, ale aj vystreté nohy jednej zo žien, ktoré nám pripomínajú detské, veselé hojdanie nohami. O fakte, že nálada bola vynikajúca a stretnutie sa natiahlo do večerných hodín napovedá vľavo umiestnená petrolejová lampa.

Nevieme síce s určitosťou, či sa jedná len o „obyčajné“ stretnutie, alebo akúsi oslavu, dátum nám však napovedá, žeby mohlo ísť o znovustretnutie troch priateľov po dlhšej dobe. V tomto čase sa totiž vrátil z budapeštianskej Akadémie výtvarných umení Ľudovít Feld, čoby čerstvý absolvent štúdia u profesorov ako Viktor Olgyai alebo Nándor Lajos Varga. V tomto čase sa po návrate do Košíc stáva členom Kazinczyho spolku a vystavuje spolu z Alžbetou Groszovou a Imrichom Oravcom. Vojtech Löffler v tom čase na svoju prvú samostatnú výstavu ešte len čaká, dočká sa jej o 4 roky v roku 1937.

Zato Július Jakoby je už v tom čase v košickom prostredí známym umelcom – svoju prvú samostatnú výstavu mal v roku 1929 vo Východoslovenskom múzeu. Jakoby , druhý syn mäsiarskeho majstra, s nevládnou ľavou rukou po prekonanej obrne, už detstva prejavuje výtvarný talent. Neskôr v roku 1922 krátky čas študuje na súkromnej Slobodnej výtvarnej, kresliarskej a maliarskej škole Artúra Podolínyiho v Budapešti. Po návrate do Košíc sa zamestnal ako úradník v poisťovni a navštevoval večerné kurzy v kresliarskej škole E. Króna. V rokoch 1926 — 1928 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. I. Réti). Neustále sa opakujúce cvičenia a zošnurované pravidlá akademickej maľby mladému talentu nevyhovovali a preto nečudo, že v druhom ročníku štúdium prerušil a vrátil sa do rodného mesta.

Jakobyho tvorba v tomto období dozrela. Stal sa duchovným a kritickým dedičom košickej moderny dvadsiatych rokov.

Práve v diele Na Bankove vystupuje charakteristický aspekt Jakobyho tvorby – autenticita, košické mestské prostredie s dvojitou kultúrou – slovenskou a maďarskou, premietnutie udalostí a javov zo svojho pomerne úzkeho okolia, život ľudí, žijúcich v jeho okolí.

Vidíme tu ustálený spôsob maľby medzi secesným a kritickým expresonizmom s nádhernou maliarskou kresbou, bohatým a výrazným koloritom a bravúrnym zmyslom pre tragikomickosť a sebairóniu. Stačí sa len prizrieť a všimneme si, že Jakoby tu dáva na obdiv nie svoju zdravú, ale tú postihnutú – ľavú ruku.

Práve vďaka vysokej umeleckej a výtvarnej hodnote, ktorá prezentuje vyzretý umelcov prejav, ako aj kvôli príbehu “za obrazom“, sa olejomaľba Na Bankove radí medzi popredné diela v zbierkach Múzea Vojtecha Löfflera a má svoje miesto v jeho stálej expozícii.

Späť na zoznam článkov

©2020 Múzeum Vojtecha Löfflera | Všeobecné vyhlásenie | Design by SIXNET