Aktuality

15. 10. 2020

Oznam: Zmena programu - AKTUALIZÁCIA

Múzeum Vojtecha Löfflera oznamuje svojim priaznivcom, že vzhľadom na...

Čítaj viac >

12. 10. 2020

Plató Creative Clash - REDEFINITION

  Plató Creative Clash - REDEFINITION Sprístupnenie výstavy:...

Čítaj viac >

11. 10. 2020

Michal Machciník - WUNDERKAMMER

  Michal Machciník - WUNDERKAMMER Vernisáž výstavy:...

Čítaj viac >

KAŽDÝ DEŇ JE JEDNÝM MALÝM ŽIVOTOM - Vlado Broniševský (1953 - 2019)

Múzeum Vojtecha Löfflera

KAŽDÝ DEŇ JE JEDNÝM MALÝM ŽIVOTOM Vlado Broniševský (1953 - 2019)

 

Vernisáž výstavy: 06. augusta 2020 o 17.00 hod.

Trvanie výstavy: 06. august 2020 - 6. september 2020

 

Výstavný projekt ponúka publiku komplexnejší pohľad na náhle uzavretú tvorbu košického maliara Vlada Broniševského. Na domácu výtvarnú scénu vstúpil v 80. rokoch XX. storočia. Vypracoval sa na výraznú osobnosť s osobitým rukopisom a výtvarným prejavom. V jeho prácach je možné postrehnúť znaky abstraktného expresionizmu, tašizmu a informelu. Bol laureátom významných medzinárodných výtvarných ocenení (Kaplarova cena v Maďarsku r. 2003, v r. 2015 Grand Prix  na podujatí Strieborný štvoruholník v Poľsku). Bol spoluzakladateľom a členom Umeleckého združenia C+S, členom SVÚ pre profesionálnych výtvarných umelcov Slovenska a členom Santa Clarita Artists Association Kalifornia, USA. Vystavoval na mnohých významných výstavách doma aj v zahraničí.

 

Expozíciu adekvátne dopĺňa Hommage Vladovi Broniševskému od početných domácich a zahraničných autorov a dve zaujímavé filmové koláže o maliarovi od Františka Turcsányiho.

 

Kurátorka: PhDr. Edita Vološčuková​

 

 

VLADO BRONIŠEVSKÝ (1953 - 2019)

Situations I., 2013, mixed technique, 70 x 100 cm

Na domácu výtvarnú scénu vstúpil v 80. rokoch XX. storočia. Pomerne rýchlo sa vypracoval na výraznú osobnosť s osobitým rukopisom a výtvarným prejavom. Jeho abstraktné obrazy boli spočiatku odkazom na mestskú krajinu, z ktorej pôvodne vychádzal (dom, tieň, architektúra, figúra). Nesú v sebe odkaz na epický príbeh, v ktorom sa osobná skúsenosť viaže na sprítomnenie archetypálnej formy, na spomienky z detstva, rodinnú anamnézu, rozpamätávanie sa, či uvedomovanie si súvislostí,  interpretované formou výtvarnej meditácie. Jeho symboly fungujú v priestore vedomia diváka a presahujú konkrétnu históriu a kultúru. Sám odmietal podriadiť svoju tvorbu akémukoľvek umeleckého smeru, ale z pohľadu zvonku je v nej možné postrehnúť znaky odvíjajúce sa od abstraktného expresionizmu smerom k tašizmu a informelu. Staršie stamp-art a roller-pain grafiky,  či obrazy striekané cez  matrice, sú odkazom na inšpiráciu čiernobielou fotografiou.

 

Bolo zaujímavé sledovať autora v procese tvorby. Tvoril s radosťou, pracoval náhle, bez príprav. Svoj motív si niesol v sebe, vedel presne kedy má maľbu ukončiť. Povedané s klasikom „the spirit moves you now“. Prekypoval nápadmi, plný neutíchajúcej tvorivej energie, schopný tvoriť kdekoľvek, kedykoľvek, na akomkoľvek kúsku podkladovej plochy, využíval médium farby, hlinu aj iné nezvyčajné pigmenty. Maľoval štetcom, rukou, prstami, či nájdenými improvizovanými materiálmi. Bol veľkorysý v gestickom ťahu zobrazenom pevnou rukou – línia je v ňom zaznamenaná s istotou  „nabehaných kilometrov“. Vo svojej monochromatickej maľbe, pohybujúcej sa v bielo-šedých odtieňoch na horizontálnych obdĺžnikových formátoch, často zahaľoval do neurčitej hmly konkrétne udalosti, či momenty komunikačných bodov. Symboly tu majú svoju vlastnú životný silu. Pohybujú sa v celej škále čiernych kaligrafických znakov uložených v prostredí zemitých okrov, sieny, kraplakov a terakoty. Využíval štruktúry, zahmlieval myšlienky, aby ich v závere opäť zvýraznil dominantou, ktorá na ploche maľby zaznieva v akomsi homeopatickom náznaku presne cielenej drobnej farebnej šmuhy, niekedy oranžovej, či zriedkavejšie modrej. Občas prekračoval zaužívané estetické hranice. Umenie bolo pre neho nástrojom emočných situácií. Plochu dopĺňal drsným textom, zraňoval ryhami, alebo ju zašpinil. Niekedy prepracovával vlastné plátna, alebo ich  nechával dynamicky nedokončené, akoby ich formy boli stále v procese sťahovania. Neznáme dobrodružstvo v neznámom priestore ako apel pre diváka.

Múzeum Vojtecha Löfflera

Vlado Broniševský si počas života získal viac uznania v zahraničí. Zúčastňoval sa na kvalitných medzinárodných akciách a plenéroch v Poľsku, v Maďarsku, USA kde spoznal mnoho významných umelcov z celého sveta. Je laureátom viacerých významných medzinárodných výtvarných ocenení. Spomeňme aspoň Kaplarovu cenu na medzinárodnom podujatí v Maďarsku z r.2003, či Grand Prix 2015 na prestížnom medzinárodnom podujatí Strieborný štvoruholník v Poľsku. Bol členom Slovenskej výtvarnej únie zastrešujúcej profesionálnych výtvarných umelcov Slovenska, spoluzakladateľom Umeleckého združenia C+S, s ktorým vystavoval na mnohých významných výstavách doma aj v zahraničí. V roku 2016 bol prijatý za člena Santa Clarita Artists Association (Kalifornia, USA). Samostatne vystavoval v Prahe, v poľskom Przemyśli a v Košiciach. Jeho diela sú majetkom viacerých významných galérií a súkromných zbierok doma aj v zahraničí  (Slovensko, Poľsko, Česko, Maďarsko, Ukrajina, Taliansko, USA, Kanada, Brazília).

 

Výstava prináša pohľad na málo známe a doma nedocenené dielo Vlada Broniševského. Odišiel náhle, mal plno plánov, v hlave nezrealizované nápady. Výber obsahuje  sériu grafík z 90-tych rokov a maľby z posledných 20-tich rokov (1997 – 2015). ktoré v takom rozsahu a vzájomných konfrontáciách ešte neboli publikované.  Expozíciu adekvátne dopĺňa Hommage Vladovi Broniševskému od početných domácich a zahraničných autorov a dve zaujímavé filmové koláže o maliarovi od Františka Turcsányiho.

PhDr. Edita Vološčuková, PhD., kurátorka výstavy

Múzeum Vojtecha Löfflera

Späť na zoznam článkov

©2020 Múzeum Vojtecha Löfflera | Všeobecné vyhlásenie | Design by SIXNET